Datarun
Nová generace
Datarun je sci-fi LARP setting k dispozici komukoli, kdo by na něm chtěl stavět.
Je zde připraven jeden minimalistický "instantní" LARP, má podobu orientačního pochodu s příběhem a jednoduchými lokacemi v Kokořínsku. Úvodní příběh, startovní údaje a mapy naleznete níže pod záložkou Mise. Je možné se na něj vypravit kdykoli a samostatně, bez nutnosti organizace.
RP a postavy, které přitom ztvárníte, jsou čistě na vás.
K lokacím i skrýším prosím přistupujte ohleduplně a zanechte je nepoškozené a připravené pro další hráče.
Setting Datarunu je koncipován tak, aby byl poměrně univerzální a bylo možné ho atmosfericky realizovat i v podmínkách naší civilizace a přírody - s přimhouřením oka a na vhodně zvolených místech.
Úvod
Píše se rok 2107 Zemského letopočtu.
Před 60ti lety byl objeven fenomén takzvaných gravitačních dálnic: koridorů ve vesmírném prostoru, kterých lze díky hromadění atypického gravitačního působení využít pro zrychlený přesun mezihvězdným prostorem.
Následoval skokový nárůst zájmu o výstavbu vesmírných stanic ve sluneční soustavě, důlních stanic na asteroidech i kolonizaci dostupných exoplanet. Do jejich výstavby začaly téct obrovské peníze.
Navigace po gravitačních dálnicích je složitá i finančně nákladná a vyžaduje vysokou odbornost posádek. Mezihvězdné cestování tedy není běžné, ve většině případů se jedná o jednosměrné zásobovací mise bez posádky.
Navzdory tomu v následujících deseti letech vzniklo několik kolonií v nejbližším hvězdném okolí sluneční soustavy - mezi nimi i Ikarus, na planetě Trappist-1d.
Ikarus
Trappist-1d je exoplaneta v souhvězdí Vodnáře, podmínkami relativně podobná Zemi. Teploty se pohybují kolem 10-20°C, gravitace je zhruba poloviční. Světla je méně - většinu roku na planetě panuje střídavě šero a tma, den i noc trvají půl pozemského roku. Slunečné počasí je vzácné.
Před 50ti lety zde byla založena kolonie Ikarus. Populace v tuto chvíli čítá několik set tisíc. První generace zde narozených v tuto chvíli zhruba dospívá. Kolonie sestává jak z populačních center, tak z roztroušených osad i osamělých výzkumných stanic. Kolonii vede Ikariánská Koloniální Správa, ve zkratce IKS, uzavřená politicko-vědecká instituce s korporátními rysy.
V průběhu prvního desetiletí rozvoje kolonie nastaly problémy s dodávkami ze Země - technologie i suroviny, které není možné vyrobit či získat lokálně, se staly luxusní raritou. Telefon, počítač a jiná elektronická zařízení nejsou běžným vybavením.
Po téměř 50ti letech nevysvětlitelně stagnujícího rozvoje panuje v kolonii nejistota, rezignace a všeobecné chmury srovnatelné s vrcholem socializmu u nás.
Roland Biel
Zhruba před dvaceti lety si ikarijský opravář komunikačních technologií Roland Biel všimnul zvláštní věci.
Za svou prací často cestoval na vzdálená a špatně dostupná místa, kde se živil převážně trvanlivými potravinami z přídělů dovážených ze Země - namísto lokálně vypěstovaných a produkovaných potravin. Během těchto výprav se často přistihl, že uvažuje nad hlubšími, složitějšími záležitostmi, které ho běžně nenapadaly, a celkově se mu lépe přemýšlí.
Začal experimentovat se stravou a zjistil, že strava vyrobená z místních rostlin a zvěře má na jeho mysl utlumující účinky - přemýšlel jednodušeji, byl poddajnější, přicházel o kritické uvažování.
Když ale svá pozorování přednesl představiteli koloniální správy, bylo mu řečeno, že jeho pozorování je anekdotální a nemá smysl se jím zabývat. Když se nenechal odbýt, následovala represe a šikana, přišel o práci a pojal podezření, že IKS o celé věci ví - a snaží se ji tajit.
Datarunneři
V té době Rolanda kontaktoval místní agent rozvědky UNCS (United Nations Colonial Supervision) a zajímal se o jeho experimenty. Následně s ním uzavřel dohodu: Roland dostával zásoby, financování a, když to galaktické proudění dovolilo, i technologie. Na oplátku začal sbírat informace o IKS a místním prostředí a posílal je skrze ukryté satelitní uplinky (high-tech vysílače) přes stelární satelity a kvantové mezihvězdné komunikační uzly databankám UNCS na Zemi.
Roland kolem sebe zformoval tajný odboj, který má za cíl odhalit pravdu a usvědčit IKS. Říkají si Datarunneři - jejich hlavním posláním je sbírat a odesílat data přes uplinky tak, aby nebyli odhaleni agenty IKS.
Budují v podzemních bunkrech hydroponické farmy na výrobu nezávadné stravy - s rostlinami dovezenými ze Země a s biologicky modifikovanými místními rostlinami. Organizují nájezdy na sklady zásob ze Země a rozšiřují svoje řady únosy kolonistů, kterým pak pomáhají přejít na nezávadnou stravu a získat zpět své mentální kapacity.
V tuto chvíli je členů odboje několik set, roztroušeno v osadách a skrytých základnách. IKS se snaží odboj potlačovat, ale má k dispozici pouze bezpečnostní složky, které nejsou příliš na úrovni.
Datarunneři v poslední době zvažují či zvažovali vyloženě převrat na Ikaru, ale názory na tento plán se v rámci odboje prudce rozchází.
Princip fungování Uplinků
Kdesi ve volném vesmíru na lagrangeově bodu visí interstelární komunikační relé UN, které se používá i pro všechnu ostatní komunikaci mezi Ikarem a Zemí.
Spojit se s ním lze pomocí Uplinků - silných směrovaných rádiových svazků z pozemních rádiových stanic. Anténa musí mít přímou viditelnost, proto se dá s relé spojit jen v příhodné orbitální konfiguraci, kterou komplikuje dlouhý ikarijský den a noc.
Odboj má k dispozici několik uplinkových stanic. Jejich výhoda je, že těsný svazek je obtížně detekovatelný. Stanice však mohou být nápadné skrze infrastrukturu: mají poměrně velké antény, vyžadují hodně elektrické energie, generátory, měniče, koncové stupně...
Částečně to lze řešit tak, že se nejprve naváže spojení s uplinkovým satelitem (funguje stejně jako uplinková stanice) na orbitě Ikaru, který potom pošle data na relé. Tyto satelity jsou ale pod kontrolou IKS; Ikarus navíc obíhá kolem hvězdy, která také občas stíní komunikaci i satelitům. Pro využití satelitu je tedy potřeba ho ve správnou chvíli nahackovat a odeslat přes něj data na relé - a to dříve, než je připojení a přenos odhalen IKS.
Spojit se s těmito satelity lze také pomocí satelitních telefonů - ale opět pouze v určitých časových intervalech a je třeba k nim mít přístup. Civilisté teoreticky mají přístup k nějakým základním službám, v praxi ho má ale jen IKS.
Záznam nedávných aktivit odboje
Před půl rokem, na sklonku předchozího ikarijského dne, z hlavní základny odboje vyrazila trojčlenná skupinka datarunnerů za důležitým úkolem. Malika, Alex a Apo jeli k poměrně vzdálené vysílací stanici s cílem odeslat čerstvý balík vysoce důležitých a utajených dat - jen Malika ale věděla, čeho se týkají.
Cestou však dostali zprávu od místního odboje, že stanice byla nejspíš odhalena a okolí je plné IKSáků. Datarunneři tedy vytvořili nouzový plán: zaparkují v zapomenuté osadě v kopcích a vydají se pěšky, bahnem a pošmournem ikarijského soumraku, na nedaleký vrchol, odkud navážou přímé spojení s uplinkovým satelitem.
Byl to závod s časem. Alex sice dostál svému chvástání a technologii hacku zvládal bravurně, satelity však nebyly v příznivé konstelaci. Na prvním kopci hack selhal; datarunneři tedy napůl pochodovali, napůl běželi na několik hodin vzdálený vrchol, kde jim výše položený vysílací bod umožní stihnout spojení než všechny družice zmizí za horizontem - a na Ikaru padne dlouhá noc.
Ještě pod posledním vrcholem se rozhovor mezi datarunnery stočil na data; a Malika svým parťákům prozradila, že data obsahují záznamy, které dokazují, že IKS o zhoubném účinku místní flóry a fauny na lidskou mysl ví témeř od samého založení kolonie - a celou dobu to tají, aby účinky mohli studovat na místní populaci.
Na vysílací bod se vyškrábali v poslední minutě; zatímco Apo automaticky zaujal pozici odstřelovače, aby zajistil, že se k vrcholku nikdo nepřiblíží, Malika zapojila uplink s daty a Alex započal hack.
Stihli to. Po desítkách vteřin, které se zdály nekonečné, uplink tichým signálem ohlásil úspěšné odeslání dat. Zároveň však Apo i Alex poznali, že nebyli dost rychlí - IKS o hacku, a velmi pravděpodobně o jejich pozici, ví.
Datarunneři bleskově sbalili hardware a běželi se ukrýt do soumračných ikarijských lesů.
Netušili, že Roland se o prozrazení vysílací stanice dozvěděl a domyslel si, co se skupinka vedená jeho dcerou rozhodne podniknout; zorganizoval tedy diverzní akce v podobě hacků na mnoha dalších místech na planetě, díky čemuž se trojici datarunnerů podařilo agentům IKS uniknout.
Známí datarunneři, jejichž identitu si v případě zájmu můžete vypůjčit:
Apollo "Apo" Leguard
Špičkový odstřelovač zkonvertovaný od bezpečnostních složek IKS. Odboj mu pomohl získat zpět většinu mentálních kapacit. Nedokáže snést myšlenku, že z nich (a hlavně z něj) dělá vedení IKS dementy. Pomoc ze Země považuje za nezbytnou, současně však věří tomu, že svobodu by si měli vybojovat v první řadě oni sami.
Malika Biel
Dítě odboje, doslova - Rolandova dcera. Vyjednavač; umí dobře mlžit a je velmi přesvědčivá. Hodně vydrží a je chytrá - možná proto, že nikdy nejedla místní stravu. Je taky věčně s něčím nespokojená. Názory má divné a nekonzistentní. Vyzná se v orbitální mechanice, místní biologii a mezihvězdné politice. Trochu nerd.
Alex "Alpha" Sims
Syn ředitele vnitřní bezpečnosti IKS Alexe Simse a dvojitý agent na straně odboje. Hraje nebezpečnou hru. Díky jeho prominentnímu postavení mu projde téměř cokoliv a má nejlepší vybavení a jídlo. Mimo jiné je schopný programátor a hacker. A taky trochu pubertální pako. K osmnáctým narozeninám dostal auto, které používá pro pomoc odboji, ale rozhodně ho nenechá řídit někoho jiného.
Jack "Kraken" Scott
Veterán datarunner se spoustou zkušeností. Jeden z prvních členů odboje a Rolandův dlouholetý parťák. Má vizáž, vystupování i minulost údržbáře v astroportu, skvěle se tedy ztratí v davu a nikdo ho z ničeho nepodezírá. Po přechodu na nezávadnou stravu se v něm projevila rychlá a vynalézavá mysl a schopnost všestranně řešit technické i jiné problémy. Je kmotrem Maliky Biel.
Úkol
Jste datarunneři.
Ze základny jste vyrazili vybaveni nosičem dat a navigačními mapami.
Míříte na setkání s Krakenem, legendárním datarunnerem, který od vás data má převzít a dát vám další instrukce.
Místo srazu je domluveno poblíž navigačních sektorů Kronos a Sarpedon na souřadnicích 50.5252481N, 14.6781203E.
Mapa sektoru Kronos
Mapa sektoru Sarpedon
Zpráva
Na místě srazu nikdo není.
Prohledáváte okolí. Mezi kořeny stromu označeného symbolem odboje nacházíte ukrytý datový záznamník s hlasovou zprávou od Krakena.
Zpráva od Krakena
Prakticky
S sebou budete potřebovat: vytištěné mapy obou sektorů; GPS navigaci nebo telefon s mapou, kam lze zadat zeměpisné souřadnice (např. mapy.cz offline); telefon s aplikací na čtení QR kódů, internetovým připojením a zvukem; tužku a zápisník.
Začínáte na místě srazu dle výše uvedených souřadnic. Bude hezké, když si tam znovu přehrajete zprávu od Krakena, abyste se naladili na atmosféru a zahájili příběh. Pomocí map sektorů Kronos a Sarpedon postupujete dle informací v Krakenově zprávě. Důrazně doporučujeme pečlivě a chronologicky si zaznamenávat informace z lokací.
Celková délka výletu je zhruba 14km (náhodné bloudění nezapočítáno).
Nouzové info
V případě, že se v průběhu výpravy zaseknete (nemůžete najít bod, turisti odnesli lokaci, nerozumíte informacím, apod.), nouzový přístup k informacím naleznete pod odkazem níže.
ZOBRAZTE POUZE V PŘÍPADĚ NUTNOSTI! Nekažte si zbytečně hru.
Nouzové info
Pokud se chystáte na Datarun vyrazit a rádi byste s sebou pro jistotu měli telefonní číslo na tvůrce hry, napište si o něj na e-mail datarun@futurae.cz.